RSS

~RaMadHAn YAng KUNanTI-NanTikaN~

Syukur ke hadrat ilahi atas kurnianNya yang memberikan nikmat hidup dan masih bernyawa hingga kesaat ini,nikmat Iman nikmat Islam. Masih dipanjagkan hayat dan usia yang mana masih bisa ketemu (acehh tetiba berbahasa Indonesia la plak) dengan bulan Ramadhan bulan seribu bulan ~2008~ yang penuh keberkatan dan kebarkahan ini. Alhamdulillah syukur. Diharapan sepanjang bulan mulia ini dapat kita sama-sama beramal, beribadah menyucikan hati dan diri untuk meraih takwa dan redha yang Maha Esa.

"Hai manusia! Telah datang kepada kamu satu bulan yang mulia, bulan rahmat... dimana bulan ini mewajibkan kamu berpuasa di siang hari dan sukarela bersolat pada malamnya. Barangsiapa yang mendekati Allah dengan melakukan segala amalan sunat di bulan ini akan menerima ganjaran seperti melakukan amalan wajib di lain hari. Ini merupakan bulan kesabaran dan kesabaran itu imbuhannya syurga. Ini juga bulan sedekah dan bulan dimana rezeki orang beriman bertambah..." (Diriwayatkan Ibn Khuzaymah).

Ramadahan cukup bermakana buat aku, mungkin bukan bagi aku jer tapi untuk orang lain gak..tapi sekarang aku nak story betapa bulan ini cukup memberi kesan pada hidupku secara mendalam sehingga kesaat ini. Sesungguhnya Allah itu Maha Agung, Maha Berkuasa memberikan petunjuk dan hidayah kepada hambaNya yang kerdil lagi hina ini.

Kawan aku cakap kalo kite nak berubah, start pada bulan mulia ni bagus lagi elok. insyaAllah tahan lama. Dengan Izin Allah. Ketika diri aku yang agak mamai-mamai dan dan tak berape nak betul ala mcm menghadapi crisis identity,( sekarang ni pon xde la nk betul sangat pon hekhek) menanam azam untuk berubah. Sape yang tak nak jadi baik. Aku yakin dalam diri setiap manusia pasti ada keinginan untuk jadi baik nye. Caye la. Kalo tak caye pon xpe la.~Ya Allah, tetapkan hati ku pada jalan yang Engkau redhai hingga ke akhir hayat ini. Semoga aku terus berubah kepada yang lebih baik ~Ameen.

Bulan Ramadhan akan mengubah jiwa naluri seseorang. Dari sekaya-kaya menjadi semiskin-miskin kerana memahami bahawa harta itu bukan miliknya malah kepunyaan semua orang. Dirasakan juga dirinya tidaklah merdeka tetapi adalah hamba. Diketahui sekiranya tidak diterima sebarang arahan, tidak akan berupaya melakukan sebarang kerja mudah dan senang ibarat tidak dapat menyentuhkan tangan ke dalam air.




Tetiba masa tyme sahur tadi, teringat la plak kepada kedua umi dan abah yang amat ku cayamngi. Maaf kami kami terpaksa tinggalkan kalian menyambut Ramadhan bertiga je. Kami di perantauan (mcm la jauh sangat) amat merindui kamu. Saye eni, ingin mengucapkan salam Ramadahan Al-Mubarak buat kedua Bonda dan Ayahnda. Semoga sentiasa berbahagia dan dirahmati selalu~eniey UPSI Tanjung Malim.ala-ala salam perantauan.hehe (^ _~)..
”emmm anak-anak abah doh besar-besar doh. Dulu kecik-kecik lagi”. Abah berkata, “tak pola dik kite poso tigo ore jah la taun ni”..rintih umi.macam sedeh jer ~Eniey-t.malim Perak, Abe- Shah Alam Selangor,Eshah-Bandung Indonesia, Achik- Kuala Terengganu,Terengganu. Adek- umah ku syurgaku,( yang pasti tidak dibenarkan ke mana-mana sebelum mencapai usia 16tahun-tradisi keluarga kami-~ hehe..kami pergi bukan saje-saje. Kami pasti pulang dengan kejayan. Yoshhh!!!



Teringat la time kecik-kecik. time semuanye tak pegi merantau ke temapat org lagi..Memang best. Bangun sahur sama-sama. Abah dan Umi begitu berusaha keras kejut kami berlima bagun sahur hehe =). Abah memang cukup tegas bab bangun sahur. pas tu g solat subuh sama-sama kat masjid pas tu abah ajar mengaji.. pernah skali kami tiga beradik,aku,eshah n abe lepas balik solat subuh sempat lagi wat kacau g ketuk-ketuk umah orang.pas tu kn marah kat umi n abah. Bulan-bulan pose buat keje nakal.hahaha..petang- petang tolong umi masak (walaupun kadang- kadang cam pakse rela). Kadang-kadang tim umi malas nak masak, pegi bazaar Rmadahan.Pastu berbuka bersama.g tarawih.waaaa rindu saat itu.memory daun pisang betul la. Sungguh terasa kebersaman kami menyambut Ramadhan Al-Mubarak Setiap apa yang berlalu pasti tak akan kembali lagi. Namun setiap apa yang dilalui amat memberi kesan dalam jiwa hati dan nurani. Boleh tengok mcam mana abah dan umi begitu berusaha mendidik kami 5 beradik. Menerapkan nilai-nilai Islam dalam dalam jiwa kami. Menghayati sepenuh jiwa raga dan memanfaatkan bulan penuh rahmat ini dengan sebaik-baiknya.

Sesunggunhya hari kelmarin bagai mimpi yang telah berlalu dan telah habis waktunya. Walaupun sedang hari esok tinggallah harapan yang indah. Adapun hari ni adalah realiti yang sebenarnya

Uhuuu..xpe-xpe nanti raye kite leh kumpul sama-sama..hehe..buat Eshah adiku yang cubby..selamat beraya di perantauan. Sape suh g jau-jauh sangat.harhar..kami di tanah air sentiasa merindui kamu.
Buat rakan-rakan seperjuangan, terutama ANIS WAHIDA (die suh tulis nama die..xpe aku tulis untu mengembirakan hari kawan aku ni hekhek) dan sesaiapa sahaja yang mengenali diri in.. selamat berpuasa semua.akhir kata ,aku dedicate kan lagu ni. Sama-sama la kita hayati.

Harapan Ramadhan(Man Bai & Raihan)

Ku mengharap Ramadhan kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintah Nya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu
membelenggu diri tiada henti-henti

Tak ingin kubiarkan Ramadhan
berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah mengharungi
segalanya dengan sabar

Kita memohon pada Tuhan
diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan
diterima amalan
Selangkah demi selangkah…
dengan Rahmat Mu ohTuhanku..ku tempuh jua

2 comments:

aishamaria said...

aisymen....
nati rayo jgn lupo guek kat sni...
lamo dh x poso kat rumoh..
last yr sari jah poso rmh..
mengpa bergni..
snggh ku x mampu..
menahan rindu...
heheehe...

K E M E Y said...

eniey....
acu x soh balik raya skali...
plzzz...skali ni jah..raya kat kolej gak skali...huhuhu...
nk g raya kedai mulong eh..bleh dop....